Web Technologies Supporting Direct Participation in Democratic Processes

introduction-sk

Moduly systému WEBOCRAT

Z funkčného hľadiska možno systém Webocrat dekomponovať, rozdeliť na niekoľko častí - modulov.

Jadrom systému je modul Manažmentu znalostí (Knowledge Management, KM), obsahujúci znalostný model organizácie vo forme ontológie. Úlohou modulu Manažmentu znalostí je indexovať všetky informácie uložené v systéme a popisovať ich obsah a kontext pomocou konceptov znalostného modelu. Centrálna pozícia modulu naznačuje, že všetky ostatné moduly navzájom komunikujú prostredníctvom znalostných konceptuálnych popisov jednotlivých objektov - t.j. modul Manažmentu znalostí organizuje objekty systému do štruktúry a zároveň poskytuje spôsob, akým možno k týmto objektom pristupovať.

Štruktúra vrstiev a modulov:

_______________

Prvá (vnútorná) vrstva

Informácie uložené v systéme vo forme dokumentov môžu byť troch rôznych typov, čomu zodpovedá rozdelenie prvej vnútornej vrstvy na tri podpriestory - publikačný priestor, diskusný priestor, a priestor hlasovaní (v neskoršej fáze projektu kpribudol aj štvrtý typ - priestor elektronických podaní a komunikácie). Tieto oblasti obsahujú publikované dokumenty určené pre používateľov (občanov), diskusné príspevky, vyplnené hlasovacie formuláre a odoslané podania.

Dokumenty uložené v týchto podpriestoroch môžu byť vzájomne prepojené hypertextovými linkami s dokumentami z toho istého či z iných podpriestorov, ako aj s externými dokumentami, uloženými mimo systému Webocrat. Znamená to, že dokumenty sú organizované to sieťovej štruktúry. Naviac, dokumenty uložené v podpriestoroch môžu obsahovať linky (asociácie) na elementy znalostného modelu.

modul Manažmentu webovského obsahu (Web Content Management, WCM)

V každom z podpriestorov sú uložené dokumenty iného typu a manipuluje sa s nimi rôznym spôsobom. Tomu zodpovedajú štyri systémové moduly, popísané v tejto a v nasledujúcich častiach. WCM modul poskytuje nástroje na manipuláciu s dokumentami v publikačnom priestore. Umožňuje pripraviť dokument na publikovanie (t.j. prepojiť ho s tými konceptami znalostného modelu, ktoré najviac zodpovedajú obsahu dokumentu), následne dokument publikovať a sprístupniť ho používateľom.

Pomocou modulu Manažmentu webovského obsahu môžu teda používatelia, tak občania ako aj pracovníci administratívy, dokumenty pripraviť, obsahovo popísať, publikovať, a napokon k nim pristupovať.

WCM modul, využívajúc popis obsahu konceptami znalostného modelu, priamo podporuje publikovanie dokumentov podľa záujmov jednotlivých používateľských skupín. Príkladom takýchto dokumentov môžu byť zákony, rozhodnutia, všeobecne záväzné nariadenia, návrhy rozpočtu, správy o jednotlivých aktivitách verejnej správy, a pod.

Modul pre správu obsahu poskytuje aj nástroje na správu publikačného priestoru. Administrátor s pomocou tohto modulu ohodnotí dokument príslušnými konceptami znalostného modelu, publikuje ho, a nastaví spôsob prístupu k tomuto dokumentu.

CMS riešenia

Vačšina organizácií súkromného, ale aj verejného sektora už využíva nejaký spôsob správy obsahu dokumentov (Content Management System - CMS), a to najmä ak publikuje informácie na webe. Je to nevyhnutné vzhľadom na stále sa zväčšujúce množstvo informácií, s ktorými organizácia narába.

Niektoré CMS riešenia uprednostňujú administrátorský prístup a ponúkajú nástroje na publikovanie veľkého množstva informácií. Iné systémy sú zamerané na grafický návrh web rozhrania. Ďalšie zasa vychádzajú z používateľových aktivít a snažia sa rozhranie prispôsobiť predpokladaným potrebám používateľa.

Webocrat - rozšírenie CMS

V jednej z pilotných aplikácií už organizácia používala rozsiahly systém pre správu obsahu, nezávislý od projektu Webocracy. Preto sa CMS riešenie vo Webocrate navrhlo tak, aby neduplikovalo existujúci systém správy obsahu, ale aby poskytovalo ďalšie funkcie a dalo sa do existujúceho riešenia integrovať. Pridanou hodnotou WCM systému Webocratu je predovšetkým popis obsahu publikovaných dokumentov pomocou konceptov znalostného modelu.

Integrovaný Webocrat

WCM modul systému Webocrat sa dá inštalovať oddelene od ostatných modulov a integrovať s existujúcim CMS riešením.

V ďalšej pilotnej aplikácii si Webocrat a vnútorný informačný systém organizácie vymieňajú údaje pomocou XML formátu. Týmto spôsobom bol informačný systém organizácie obohatený o funkcie poskytované WCM modulom systému Webocrat. Toto riešenie zároveň zefektívňuje prácu organizácie, keďže podania prichádzajúce do informačného systému sú automaticky registrované, spracovávané a publikované WCM modulom v systéme Webocrat.

modul Diskusné fóra (Discussion Forums, DF)

Priestor diskusií je spravovaný DF modulom. Tento modul dovoľuje používateľom aktívne sa zúčastňovať na diskusiách podľa ich záujmu a obonamovať sa s názormi iných spoludiskutujúcich.

Diskusné fóra sú jedným z najpopulárnejších služieb na Internete. Internetové diskusné fórum je miesto kde si ľudia podobných záujmov (napr. hobby alebo profesné záujmy) vymieňajú názory a tvoria tak virtuálnu komunitu. Tento aspekt je zrejme rozhodujúcim faktorom popularity internetových diskusií, a to tak medzi skúsenými používateľmi, ako aj medzi internetovými nováčikmi.

Diskusie obyčajne sledujú nejakú ústrednú a všeobecnú tému daného fóra (napr. záhradka, oprava áut, starostlivosť o deti, atď.), ale občas môže byť diskusia aj veľmi konkrétna, ak niekto nadnesie špecifickú tému ktorá niekoho iného dostatočne zaujme. Preto sú diskusné fóra častokrát aj zdrojom hodnotných informácií, rád expertov či komentárov.

Modul DF v systéme Webocrat poskytuje spôsob ako upútať pozornosť internetových používateľov, ale predovšetkým je to priestor na výmenu názorov a informácií medzi predstaviteľmi verejnej správy a občanmi. V jednej z pilotných aplikácií sa dosiahol pozoruhodne zvýšený záujem občanov o stránku generovanú systémom Webocrat tým, že v organizácii boli určení pracovníci, vrátane najvyšších volených predstaviteľov, ktorí sa pravidelne a aktívne zapájali do diskusií s občanmi.

modul Elektronické hlasovania (Opinion Polling Room, OPR)

Modul OPR je nástroj na správu elektronických hlasovaní na rôzne témy. Používatelia môžu vyjadrovať svoje názory formou hlasovania - vyplnením hlasovacieho formulára výberom z alternatív pri jednotlivých hlasovacích otázkach.

Názory občanov by mali byť kľúčové pre dobré rozhodovanie verejnej správy. OPR modul je nástroj pre organizácie verejnej správy na zisťovanie názorov občanov a ich následné štatistické spracovanie; pre občanov je to zasa spôsob ako sa aktívne zapojiť do procesu rozhodovania a správy vecí verejných.

Hlasovania rôzneho druhu sú bežnou súčasťou Web aplikácií už pár rokov a zrejme každý používateľ webu si už nejaké z takýchto hlasovaní vyskúšal.

V systéme Webocrat sa OPR modul využíva na definíciu a správu jednotlivých hlasovaní na web stránke. Hlasovanie systém spúšťa automaticky, podľa definovaného začiatočného a koncového dátumu a času hlasovania. Po tom čo používateľ vyplnil hlasovací formulár (výberom jednej či viacerých z preddefinovaných odpovedí, alebo formulovaním odpovede ako voľného textu) a odoslal ho, ďalšie spracovanie odpovede prebieha automaticky. Administrátori systému Webocrat môžu následne spracovať, vyhodnotiť a publikovať výsledky jednotlivých hlasovaní.

Proces elektronického hlasovania

Hlasovacie formuláre sú štandardné HTML web formuláre. Toto riešenie dovoľuje prepojiť OPR modul s väčšinou technológií, vrátane informačných systémov a mobilnej platformy. Grafickú úpravu výslednej stránky hlasovacích formulárov a výsledkov hlasovania je možné plne prispôsobiť požiadavkám konkrétneho riešenia. Vo výsledkoch sa pri jednotlivých otázkach obyčajne zobrazuje počet odovzdaných hlasov v pomere k hlasov za danú odpoveď.

V základnej konfigurácii systému Webocrat prebieha celý proces hlasovania automaticky. Administrátor môže neskôr, po skončení hlasovania, zobraziť výsledky, a to napríklad výberom všetkých alebo iba niektorých otázok z hlasovacieho formulára. OPR modul tiež ponúka nástroje na štatistickú analýzu či na export výsledkov do iných formátov textových dokumentov. Po skončení hlasovania majú občania možnosť pozrieť si výsledky publikované na web stránke.

Výhody elektronického hlasovania

Voči tradičnému ("papierovému") spôsobu hlasovania má OPR modul systému Webocrat niekoľko výhod:

  • Prístupnosť: Ľudia vo všeobecnosti nenamietajú voči svojej účasti na hlasovaní, avšak prekážkou býva, že je potrebné osobne navštíviť hlasovaciu miestnosť. Hlasovanie pomocou webu túto prekážku odstraňuje.
  • Anonymita: Neexistuje žiadna spojitosť medzi záznamom o hlasovaní a daným používateľom. Bezpečnostné riešenie a nastavenie systému zaručuje že hlasujúci používateľ nemôže byť na základe svojho hlasovania identifikovaný.
  • Bezpečnosť: Nie je možné ručne, zásahom zvonka, zmeniť výsledky hlasovania. Prispôsobenie grafického výzoru hlasovacieho formulára či zoznamu výsledkov neovplyvňuje údaje a samotné výsledky.
  • Objektivita: Jeden používateľ môže hlasovať iba raz. Viacero hlasovaní pre jedného používateľa je neprípustných (ak administrátor pri definícii hlasovania explicitne nepovolil možnosť viacnásobného hlasovania).
  • Efektivita: Fyzické ("papierové") hlasovania sú náročné na prípravu, materiálne a ľudské zdroje. Elerktronické hlasovanie je omnoho ekonommickejšie a potenciálne aj reprezentatívnejšie, ak sa naplánuje a vykoná podobne starostlivo ako tradičné hlasovanie

modul Elektronické podania a komunikácia (Electronic Submissions and Communication, CM)

Elektronické podania umožňujú občanovi odoslať formálne alebo neformálne podnety (sťažnosti, návrhy, ...) administratíve úradu (samospráve, organizácii).

Bežná komunikácia pomocou e-mailu má tú nevýhodu, že odosielateľ musí poznať presnú elektronickú adresu príjemcu. Ak príjemca svoju adresu zmení, e-mail správa sa vráti ako nedoručená. Naviac, pri komunikácii občana s úradom hrozí, že občan nevie na ktoré oddelenie či ktorému konkrétnemu zamestnancovi má byť podnet doručený, v koho kompetencii je riešenie tej-ktorej záležitosti.

Tento problém rieši v systéme Webocrat modul CM. S pomocou tohto modulu môžu občania kontaktovať úrad a odoslať e-mail či vyplnený web formulár bez toho, aby museli poznať adresu a meno príjemcu. Modul CM triedi e-mailové správy a odoslané web formuláre automaticky, podľa ich obsahu a parametrov ako napr. názov oddelenia, a doručí ich správnemu príjemcovi. Občan má možnosť sledovať postup vybavovania svojho podnetu.

Druhá vrstva

Moduly strednej vrstvy riadia navigáciu medzi rôznymi druhmi informácií uloženými v systéme. Táto vrstva je zodpovedná za vyhľadávanie tej správnej informácie v danom kontexte, a ponúka na to viaceré spôsoby - pomocou dvoch modulov: modulu vyhľadávania (CIH) a modulu odosielania správ (REP).

modul Vyhľadávania (Citizen's Information Helpdesk, CIH)

Modul CIH poskytuje rôzne spôsoby vyhľadávania. Je to vlastne indexačný a vyhľadávací mechanizmus, pracujúci nad indexom obsahu a atribútov dokumentov uložených v systéme. Jeho úlohou je nájsť dokumenty ktorých obsah je čo najbližší, najpodobnejší otázke formulovanej používateľom.

Modul vyhľadávania zároveň poskytuje webovské používateľské rozhranie pre občanov, ktorým sprostredkúva prístup k dokumentom uloženým v systéme Webocrat. Používatelia môžu vyhľadávať dokumenty podľa meta-údajov, atribútov dokumentu, podľa slov vyskytujúcich sa v texte dokumentu (full-text vyhľadávanie), alebo podľa konceptuálneho popisu dokumentov.

Rozlišujú sa dva základné spôsoby vyhľadávania:

Presné vyhľadávanie - hľadá tie dokumenty, ktorých konceptuálny popis obsahuje koncepty ktoré používateľ zadal v otázke.

Približné vyhľadávanie - je založené na podobnosti konceptov. Hľadá tie dokumenty, ktoré sú v blízkosti, resp. v okolí konceptov zadaných používateľom v otázke.

Prehľadávanie kategórií

Kategórie sú známe z webovských portálov alebo z adresárových štruktúr. Yahoo alebo Google Directory sú azda najznámejšie príklady používateľského rozhrania založeného na kategóriách. Tento spôsob navigácie uprednostňujú najmä menej skúsení používatelia (kým skúsenejší používatelia častejšie využívajú približné, presné alebo fulltextové vyhľadávanie).

Prehľadávanie kategórií je vhodnou metódou prezentovania informácií vo vzájomnom kontexte, od jedného dokumentu k iným obsahovo súvisiacim imformáciám. Takéto prehľadávanie je tiež vhodné pre hľadanie neurčitej informácie, pre ktorú je ťažké formulovať otázku.

Fulltextové vyhľadávanie

Tento spôsob je zrejme najpopulárnejším a najznámejším spôsobom vyhľadávania na webe. Fulltextovým vyhľadávaním používateľ hľadá dokumenty, v ktorých texte sa nachádzajú slová zo vstupnej otázky.

V systéme Webocrat sa fulltextové vyhľadávanie kombinuje s vyhľadávaním cez konceptuálny popis, a to tak, že sa indexujú aj názvy konceptov priradených k jednotlivým dokumentom. Týmto spôsobom sa dajú fulltextovo vyhľadávať všetky typy objektov (dokumentov) uložených v systéme, napr. aj príspevky do diskusií, obrázky, multimediálne prezentácie, a podobne.

modul Odosielania správ (Reporter, REP)

Modul odosielania správ REP je ďalším modulom druhej vrstvy, ktorý vyhľadáva publikované informácie. Tento modul pracuje s dvoma typmi informácií:

  • Prvým typom je informácia v agregovanom formulári, čo dovoľuje definovať a vytvárať rôzne správy (reporty) z informácií a dokumentov uložených v systéme.
  • Druhý typ informácie je zameraný na poskytovanie jednotlivých dokumentov - avšak na rozdiel od CIH modulu je určený pre off-line komunikáciu. REP priebežne monitoruje publikačný priestor a ak sa vyskytne informácia ktorá by mohla byť pre daného používateľa (na základe jeho používateľského profilu) zaujímavá, modul odošle upozornenie tomuto používateľovi.

REP modul je nástroj pre organizácie verejnej správy. Umožňuje agregovať publikované informácie a generovať správy (reporty). Pomocou REP nástroja môže organizácia vytvárať rôzne štatistiky a súhrný, odosielať správy určenému okruhu používateľov (občanov alebo zamestnancov organizácie), a podobne. REP modul vykonáva tieto dve hlavné činnosti:

  • Generovanie správ z všetkých typov informácií uložených v systéme Webocrat.
  • Monitorovanie jednotlivých dokumentov a odosielanie upozornení pri ich zmene.

Organizácia verejnej správy môže kombinovať REP modul napr. s diskusiami či s hlasovaním a môže vytvárať reporty odrážajúce vývoj názorov občanov na danú tému. REP modul posiela automatické upozornenie vždy ak sa pre používateľa zaujímavá informácia publikuje alebo zmení.

Tretia (vonkajšia) vrstva

Vonkajšiu vrstvu štruktúry systému tvorí používateľské rozhranie. Na tejto úrovni sa integrujú funkcie jednotlivých modulov pre daného používateľa do jedného koherentného portálu a poskytuje sa prístup k funkciám systému jednotným a prehľadným spôsobom.

Používateľské rozhranie systému Webocrat pozostáva z dvoch samostatných klientských web aplikácií. Obe sú založené na technológii JSP (Java Server Pages). Tieto aplikácie tvoria:

  • Používateľské rozhranie
  • Administrátorské a publikačné rozhranie

Používateľské rozhranie

Používateľské rozhranie je určené pre občanov - používateľov, ktorým sprostredkúva prístup do systému a umožňuje im zúčastňovať sa diskusií, odosielať podania, vyhľadávať informácie, a podobne. Počas fázy tvorby pilotných projektov sa vizáž a grafické riešenie rozhrania viackrát menilo, v závislosti od požiadaviek používateľských partnerov. Výsledkom týchto zmien je univerzálne používateľské rozhranie (na obrázku), ktoré poskytuje jednoduchý, prehľadný a intuitívny prístup k informáciám publikovaným v systéme.

Webocrat - používateľské rozhranie

Používateľské rozhranie systému Webocrat sa dá prispôsobiť a konfigurovať podľa konkrétnych požiadaviek pre tú-ktorú aplikáciu. Príklady rôznych grafických foriem rozhrania je možné nájsť v pilotných aplikáciách alebo v následných inštaláciách systému.

Administrátorské a publikačné rozhranie

Na publikovanie informácií a na správu systému Webocrat bolo vytvorené administrátorské a publikačné rozhranie. Aj ono je založené na technológii JSP. Používateľ (administrátor systému, zamestnanec organizácie verejnej správy) na publikovanie a riadenie systému Webocrat potrebuje iba bežný webovský prehliadač.

Webocrat - administrátorské a publikačné rozhranie

V závislosti od toho do akej používateľskej skupiny (roly) daný používateľ patrí, je oprávnený publikovať a spravovať dokumenty (skupina Publikujúci), či riadiť diskusné fóra (skupina Moderátor). Používatelia zo skupiny Administrátor majú sprístupnené všetky administrátorské činnosti, ktoré rozhranie poskytuje.

Administrátori systému môžu:

  • prezerať a kontrolovať stav databázy
  • nastaviť parametre fulltextového vyhľadávania
  • nastaviť parametre pripojenia na ontologický server
  • prezerať a kontrolovať štatistiky asociácií - konceptuálnych popisov
  • nastaviť parametre odosielania a spracovania správ
  • prezerať, vytvárať, meniť a vymazávať používateľov systému, meniť im prístupové heslá, meniť nastavenia používateľských skupín (rol)
  • prezerať, vytvárať, meniť a vymazávať kategórie menu (v používateľskom rozhraní)
  • robiť všetky operácie Publikujúcich a Moderátorov

Publikujúci používatelia môžu:

  • prezerať, vytvárať, meniť a vymazávať články (textové dokumenty), diskusné fóra, hlasovania, web linky a tendre
  • prezerať, vytvárať, meniť a vymazávať elektronické správy
  • prezerať, vytvárať, meniť a vymazávať elektronické podania
  • robiť všetky operácie Moderátorov

Moderátori môžu:

  • vymazávať delete threads and posts in the forums
  • moderovať (riadiť) diskusné fóra

Bezpečnostná vrstva

modul Bezpečnosti (Communication Security Authentication and Privacy, CSAP)

Cieľom CSAP modulu je poskytovať vhodné bezpečnostné mechanizmy a redukovať tak nebezpečenstvo vyplývajúce z potenciálnych útokov a porušení bezpečnosti. CSAP modul tak tvorí bázu pre dôveryhodnosť celého systému a ponúka praktické a konzistentné služby bezpečnosti pre systém Webocrat. Tento modul poskytuje nasledujúce typy bezpečnostných služieb:

  • Identifikácia a autentifikácia - overenie identity používateľov, ktorí sa snažia o prístup do systému alebo do niektorého z modulov. Autentifikačný mechanizmus modulu CSAP ponúka škálu prostriedkov, od jednoduchého overovania hesla po zložité modely založené na certifikovaných elektronických podpisoch.
  • Kontrola prístupu a autorizácia - overenie kompetencie daného používateľa na vykonanie tej-ktorej akcie alebo na prístup k danej informácii. Mechanizmus kontroly prístupu je implementovaný ako role-based access control model (RBAC).
  • Auditing - zaznamenanie všetkých akcií, ktoré potenciálne môžu znamenať bezpečnostné hrozby. V zoznamoch sa priebežne hľadajú sekvencie akcií, ktoré sa vymykajú bežnému použitiu a môžu tak znamenať bezpečnostné riziko.
  • Správa web prístupov (sessions) - uloženie a riadenie globálneho nastavenia bezpečnosti počas jedného web prístupu tak, aby sa používateľ autentifikoval iba raz, na začiatku práce so systémom.

CSAP modul je navrhnutý genericky a rozšíriteľne. Architektúra vnútorných vrstiev dovoľuje využiť ten najvhodnejší bezpečnostný mechanizmus a konfigurovať systém Webocrat aj v oblasti bezpečnosti podľa konkrétnych požiadaviek.