Access-eGov
 

Ako môže projekt pomôcť Vám? Prínosy projektu

Access-eGov projekt prinesie zlepšenie prístupnosti služieb verejnej správy pre občanov ako aj pre právnické osoby. Ďalším prínosom bude zjednodušenie služieb verejnej správy pre používateľov v zmysle vytvorenia integrovaného hybridného scenára pre konkrétnu situáciu užívateľa a poskytnutie virtuálneho asistenta pre sledovanie tohto scenára.

Ako?

Tak občania ako aj firmy často nepotrebujú využiť len jednu (v zmysle jednoduchú/základnú) službu verejnej správy ale zložitú postupnosť (zahrňujúcu ak-tak potom -inak vetvenie). Inými slovami potrebujú „scenár“ príslušných základných služieb. A keďže sme stále ďaleko (hlavne nové členské štáty) od situácie, v ktorej všetky potrebné služby verejnej správy pre dané životné situácie budú prístupné on-line, občania sa musia vysporiadať s kombináciou tradičných služieb a elektronických služieb, teda s „hybridným scenárom“. Ďalšou vecou, ktorá je ďaleko od každodennej reality, je vnútorná integrácia úradov, ktorá by umožnila premietnutie legislatívy (resp. jej zmeny) do elektronických služieb. Používateľa však najviac zaujíma výsledok, nie to čo, vedie k jeho dosiahnutiu.

Ešte predtým ako potenciálny užívateľ môže začať vykonávať hybridný scenár, musí čeliť oveľa triviálnejšiemu problému. Potrebuje zistiť, ktorá inštitúcia verejnej správy poskytuje službu(y) potrebnú(é) pri danej situácii, či sú tieto služby poskytované aj v elektronickej podobe alebo len v podobe tradičnej, aké vstupy sú požadované pre tieto služby (vstupy – to, čo je nevyhnutné mať, aby bola poskytnutá konkrétna služba), atď. Ide skôr o jednoduché problémy, ktoré môžu byť vyriešené centrálnym eGovernment portálom. Problém sa stane zložitejším, ak bude portál obsahovať informácie o všetkých existujúcich tradičných alebo elektronických službách na lokálnej, regionálnej, národnej a európskej úrovni. Kde získať informácie o všetkých nových elektronických službách a ako udržiavať tieto informácie aktuálne? Alternatívnym riešením by mohlo byť vytvorenie distribuovaného systému a delegovať zodpovednosť za registrovanie nových elektronických služieb na lokálnych poskytovateľov (inštitúcie verejnej správy).

Informácie pre samosprávy

Technologické riešenie projektu Accessegov je zamerané na podporu sémantickej interoperability medzi novými a existujúcimi elektronickými službami. Pre inštitúcie verejnej správy (na všetkých úrovniach) poskytne projekt možnosť jednoduchého zavedenia nových elektronických služieb. Verejná služba, ktorá bude registrovaná v systéme Access-eGov, bude môcť byť lokalizovaná, koncentrovaná a prostredníctvom agentov a iných IT komponentov aj automaticky používaná. Výhoda takéhoto riešenia spočíva najmä v:

  1. zvýšení dostupnosti služieb pre všetky skupiny obyvateľov a podnikateľských subjektov
  2. zvýšenej transparentnosti poskytovaných služieb
  3. znížení prevádzkových nákladov pri poskytovaní služieb
  4. zjednodušení a uľahčení práce zamestnancov inštitúcií verejnej správy.


V prípade, že máte záujem o testovanie nášho systému vo Vašej organizácii, alebo máte záujem o akúkoľvek formu spolupráce týkajúcu sa tohto projektu, prosím kontaktujte:

Access-eGov
Koordinátor, e-mail: Tomas.Sabol@tuke.sk

 

Informácie pre občanov/podnikateľov

Cieľom projektu Access-eGov je zvýšenie prístupnosti služieb verejnej správy pre občanov ako aj pre podnikateľov prostredníctvom zvýšenia interoperability medzi existujúcimi elektronickými ako aj „tradičnými“ službami organizácií verejnej správy. Pre užívateľov bude Access-eGov poskytovať dve základné kategórie služieb:

  1. identifikovať – podľa potrieb a kontextu situácie používateľa (lokalizácia a pod.) – tradičné, resp. elektronické existujúce služby verejnej správy, relevantné k danej životnej situácii občana, resp. obchodného prípadu firmy,
  2. generovať scenár pozostávajúci z „elementárnych“ služieb verejnej správy (po ich identifikácii v kroku č. 1). Vo väčšine prípadov bude mať tento scenár hybridný charakter – bude to kombinácia „elementárnych“ tradičných a elektronických služieb, ktoré povedú k požadovanému výstupu. To znamená, že prostredníctvom tejto kombinácie dostupných služieb bude môcť používateľ úplne vyriešiť svoj problém (napr. získať nový vodičský preukaz v prípade, že stratil aj občiansky aj vodičský preukaz).

V systéme Access-eGov bude tiež implementovaný „virtuálny" personálny asistent, ktorý bude sprevádzať používateľa vygenerovaným scenárom (bude pripomínať termíny, poskytovať podporné informácie, inicializovať existujúce elektronické služby, atď.). Pri návrhu systému Acces-eGov bude veľká pozornosť venovaná kritériám „elektronickej inklúzii“ (e-Inclusion) tak, aby systém mohli používať zdravotne znevýhodnení používatelia (s poruchami zraku, čítania a pod.).


Ak máte záujem o akúkoľvek formu spolupráce týkajúcu sa tohto projektu, prosím kontaktujte:

Access-eGov
Koordinátor, e-mail: Tomas.Sabol@tuke.sk